Jossefins Bakdagar

Brytbröd

Kategori: Bröd

 
Igår bakade jag ett otroligt gott brytbröd som jag tänkte dela med mig av! 
 


Du behöver: 
- 1 pkt jäst 
- 4 dl vatten 
- 1 dl olivolja 
- 1/2 dl brödsirap 
- ca 8-10 dl vetemjöl 
- 1 tsk salt 
- sesamfrön och vallmofrön 
- 1 ägg
 
 
Gör såhär: 
1. Smula gästen i degbunken och rör ut det tillsammans med vattnet som ska vara fingervarmt ca 37 grader. 
 
2. Blanda i resten av ingredienserna, spara lite av mjölet till utbakningen
 
3. Låt jäsa i ca 50 min 
 
4. Baka ut brödet och gör små bullar av degen och lägg i en form med löstagbara kanter med lite mellanrum. Låt jäsa 20 min till 
 
5. Sätt ugnen på 220 grader 
 
6. Vispa upp 1 ägg och pensla över bullarna och strö över vallmofrön och sesamfrön. 
 
7. Baka av brödet mitt i ugnen tills brödet fått en gyllenbrun färg och det låter ihåligt när du knackar på det, ca 25 min 
 
8. Lägg brödet på galler låt svalna lite under en släng innan du äter.
 
Brödet går utmärkt att frysa :) 
Smaklig måltid. 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: